Основно навигационно меню

Broko лого Brokoза застраховките!

Двустранните констативни протоколи

... и КФН каза: Нека бъде светлина!

Двустранните констативни протоколи, този двигател на иновативността в последните месеци, най- накрая получиха официално внимание. Какво се оказа!? Ами европейци сме! Но ни е малко трудно да разбираме законодателя. Щото духа на нормата и хипотезите на няколко акта са толкова изчерпателни, та чак да се чуди човек що така се получи!?

Какво стана по- ясно! И кой не си свърши работата!?

Само името стига! За ДКП по условие освен ПТП трябват три неща:

  1. първо двама (и само двама, щото иначе щяха да им викат едно, три и повече странни),
  2. второ констатация (или какво точно стана? Гледаш, описваш факти и така формираш съвкупността от обстоятелства) и
  3. накрая протокола (та как иначе формално да сертифицираш само двустранния характер на съгласието по отношение на фактите).

Кога са само двама?

И тук са три условията- първо да има втори и второ да няма трети и най- важното тия двамата са да в удачното състояние за да се разберат.

Като за втория опциите са няколко: и той да е с кола, да е в къщата на пътя (без значение дали си я е купил или се помотва там) или просто с две ръце да държи билборда на шосето (упражнява си фактическа власт).

Като в някои случаи втория не е втори, ако:

  • не си е направил труда да регистрира МПС-то в КАТ (щото вече го е направил в друга държава);
  • кара служебна кола от Министерство на отбраната или армията, без значение чия;
  • е натоварил опасни товари;
  • откаже да се идентифицира като втори, като поне не покаже с документ, кой му носи риска по гражданска отговорност.

С третия нещата пак са разнопосочни, защото третия понякога е неуправляем. Но е факт че няма, ако:

  • всичко пострадало е във формално владение на двамата, дето ще пишат протокола;
  • третия дори и да има вероятност да се появи- да няма начин да бъде изненадан. Това означава, че двамата не му стоят на пътя (и да му ограничават правото на свободно придвижване) и двете МПС-тата са били в състояние да бъдат преместени (на собствен ход). И второ- не сте му оставили други изненади на пътя (като каргото например) …

И накрая за да са в удачно състояние и двамата водачи следва да са физически и психически в ред. Имам предвид не са наранени, надрусани или просто почерпени. Целостта на физиката е задължителна и за тези които се возят или обикалят наоколо, с тази разлика, че те могат да пият колкото си искат с оправдание- "стрес след ПТП".

И още нещо важно:

Кога е констатация?

Видял си го, осъзнал си го и си го описал. Нищо повече.

Интересен въпрос е кога МПС-то може да бъде преместено? Най- общо ако можеш да го запалиш и тръгнеш, и най- важното- това да не противоречи на Закона за движение по пътищата. А това значи:

  • работят спирачките, каквито и да са те;
  • волана е там и работи, т.е. не виждаш болтове, кабели или парчета пластмаса на необичани за тази цел места или в различен вид от този, който си свикнал да ги виждаш;
  • работи съединителя;
  • имаш огледало,ако не можеш да ползваш задно или странично стъкло;
  • имаш чистачки, пък вали;
  • можеш да си вържеш ремаркето обратно;
  • джантата не е странно крива или вече не иска да е нормална част от автомобила;
  • фара или стопа работят, пък е тъмно (или е зима);
  • нищо не тече. Лошо ако е бензин;
  • гумата не е поне малко скъсана.

Та в резюме-

Какво да се прави при тези ПТП-та. Кратки инструкции за действие

1. Слизаш и се запознаваш с втория- ако е добре (не куца, не кърви, говори и не ти предлага водка) минаваш към т.2;

2. Проверяваш за трети, без значение къде е- ако има или е пострадал- веднага КАТ, ако няма- т.3

3. Оглеждате;

4. Не виждате важни части от колата или товара и наоколо;

5. Стигате до еднаква визия за случилото се. Само „Как стана?”, без „Ама защо?” и „Ти как можа”!? това може после, пък и не трябва за протокола;

6. Местите МПС-тата (като си мислите за Закона за движение по пътищата- за повече виж по- горе);

7. Идентифицираш го вече формално- кое е и кой му носи риск по гражданска отговорност. В полицата по ГО това го пише. Показвате си я.

8. Списвате протокола- не драскате, не зачертавате, не поправяте. Всичко това го прави невалиден. Ако сбъркате- нов! Все пак имате общо два, пък и от интернет може да се принтира.

9. Информирате КАТ за повода на вашето запознанство. Според КФН става по телефона- на 112. На мен ми отказаха! Току що. Не знам дали ми се падна кофти служителка или нямат по- нови правилата от януари. И в двата случая за мен не е добре, така, че за КАТ- директно на КАТ. Регистрират обаждането в номерче. Пишете го някъде в протокола. Застрахователят може да провери този факт по- късно.

и с пример: Как се попълва двустранен констативен протокол?

Какво друго не трябва да се забравя!

Твоя застраховател по гражданска отговорност ти носи риска без значение какви ги вършиш! Добре е да знае какво става. Нещо повече застрахователят се е погрижил да ти е комфортно и в много случай поддържа асистънс център. Не пречи да се обадиш? Най- много да ти помогне със съвет.

ЗАДЪЛЖИТЕЛНО е и застрахователят да знае, че е вероятно някой да иска пари за нещо, което вече си направил! Затова до 7 дена с протокола и попълненото уведомление към него (и това го дават или си го принтирай от интернет)- НАПРАВО ПРИ ЗАСТРАХОВАТЕЛЯ!

пак пример: Как се попълва доклад до застрахователя?

Броко коментари