Основно навигационно меню

Broko лого Brokoза застраховките!

На един ТРАНШ! Ейййй…

Много спецове има в тая държава, много… не може да си пуснеш компютъра и да не попаднеш на нещо спец. Ама кое от кое по добри. И те стават толкова по- добри, че чак до законодателни промени стигат. Не мога да не се радвам!

Още като се появи “първоначалният графичен проект” (кое му е графичното на текстов файл, така и не разбрах, но това е друга тема) за промените в кодекса за застраховане преди неколко месеца, се опитах да прозра какви икономически мотиви стоят зад предлаганите промени. Защото всяка мярка, която се приема без мисъл води до контра резултати.

Тематичната за днеска- гражданската без вноски.

Трябва да почна от далече и набързо.

Какво е свободния пазар, айде да е по- просто само пазар!? Взаимодействие между търсещи и предлагащи по повод на някаква стока (или услуга).

Как работи пазара? Ако някой търси нещо, желаещ да го предложи ще се намери. Обратното беше до 89-та. Защото всички ние сме задвижвани от възмездни мотиви. Правим усилия само срещу нещо друго в замяна.

Къде е мястото на държавата на пазара? В страни! И само там. Да гледа и да опазва правата на тия от пазара. И да не очаква много за тая работа, щото да не избягат онези двамата.

И по същество?

Защо гражданската отговорност се предлага разсрочено!?

Щото застрахователите им харесва да финансират клиентите си за да направят задължението продаваемо? Нееее …

Щото клиентите много искат да ходят по неколко пъти до офисите да си плащат вноските? Неее…

Щото плащането на вноски е без фрикция (такси за преводи, офиси за посрещане, служители на заплата за поздрав, отчети с милиони листове и отделено време за това)? И всички с радост работим в пъти повече за същото !? Неее…

По- простичко е. Това диктува търсенето! Защото вече имаме пазар.

Какво е положението на тоя пазар?

Около 70% от колите имат сключена застраховка гражданска отговорност. Задължителна е, но.. вероятно процента е така далече от 100% само защото ние сме кофти типове и не ти допада да спазваме закона. От тия 70% около 40% плащат разсрочено. В повечето случай защото друга алтернатива да се спази нормата нямат.

Какво прави транша?

Дарява една майна на тия 40% съвестници, които се мъчат да спазват плавилата докато са бюджетно ограничени. Ама какво са тия, да ги кажем 20% (далеч по- малко от 40% от 70%) от собствениците на МПС със застраховка!? Шепа хора. Кой ги мисли!?

Какви са ефектите на транша?

Ефектът от транша разбира се е много позитивен и далновиден. Като погледнеш медиите, воден от дълбоката отговорност за финансовата стабилност на застрахователите. Като не може да се плаща на вноски същите тези хора с удоволствие ще почнат да плащат еднократно. Едва събират по 50 лв., ама 200 едва ли ще ги затруднят. Дори и да е така- ще се напънат в името на стабилността. Криза е все пак!

Като изключим доброто, траншът уви има и няколко странични ефекта. Но то без лошо не може.

  • За 2%-та данък няма да се чака дълго. Бюджетът няма да се мъчи за моите 4лв. девет месеца. Ще ги има веднага.
  • Застрахователите няма да прибират цената на отложеното плащане. Ще го правят машинките за кредит (тези с които се купува и ютия на изплащане). И ако сега разсрочването струва около 20лв на година, при гражданската на изплащане ще е толкова на месец. Като тези пари ще се даряват от застрашените от нестабилност застрахователи на стабилните поднадзорни на БНБ.
  • МВР няма да има нужда от покачване на бюджета. Допълнителното стимулиране ще си го инкасират по пътищата.

И понеже не веднъж съм натяквала за приликата между данъците и задължителната гражданска отговорност почвам да не разбирам, как за едните може на траншОВЕ, а за други не!? И в това да има поне грам нелобистка логика.

Броко коментари