Накъде ще тръгнат цените за гражданската отговорност през 2013? Фактите
От доста време се каня да посподеля противоречивите си прогнози. И една статийка от конкурентен сайт ме провокира да не се помотвам. Благодаря им.
Ако трябва да съм честна дори, въпреки целия ми авангардизъм по отношения на очакванията ми е трудно да дам убедителната посока за следващите шест месеца. Но пък имам няколко хипотези от фактите за 2012г.
Фактите около по- ниските цени за гражданска отговорност до сега:
Не става дума точно за ожесточена конкуренция между застрахователите по гражданска отговорност
Това, че никой няма да си позволи да изгуби клиенти с по- висока тарифа, е най- лесно да се предполага постфактум. Българският застрахователен пазар винаги е бил конкурентен по отношение на гражданската отговорност поради единствената причина- задължителна е и има 3,5 млн. полици потенциал.
Няма причина и около Коледа конкурентните амбиции да се изострят. За да остане печеливша гражданската отговорност на застрахователя му трябва
- добро сегментиране
- портфейл
Макар и голям като бройка, обемът на пазара за тази застраховка не е достатъчен за толкова компании по гражданска отговорност. Разумното решение, за да остане застраховката рентабилна, е правилно сегментиране. А това от своя страна е по- скоро стратегическо решение, а не такова, провокирано от поведението на другия инс.
И като погледнем кои инс-ове намалиха цените за полицата предпразнично, е ясно кой каква група гледа да събира.
Ценовите оферти за гражданска отговорност на застрахователите са според платежоспособността и рисковия профил на таргета
Краят на годината е периода за подновяване на гражданска отговорност на по- стари коли. Това е сегмент от клиенти, останал от времето в което задължителната полица се сключваше с валидност от януари до декември.
Съвсем логично е, ако колата не струва много собственикът, и да е склонен само на по- нисък разход за застраховка пред алтернативата да я остави в гаража и да не я показва на пътя. Като цената за този таргет е единствената детерминанта. Няма кръстосани продажби, няма автоасистанс и технически прегледи. Ако иска да участва за този сегмент, единствената опция за застрахователя е да оферира евтино.
Обективно е и предположението, че старите коли са по- ниско мобилни. Имат по- малък пробег на година, при това предимно в България. От тук и риск за събитие или скъпа претенция от чужбина е ограничен.
Нищо ново до тук.
Отстъпката за България и безплатните зелени карти по гражданска отговроност
- Зелената карта- единствената опция за диференциация
Подаряването на безплатни зелени карти е единствената опция на застрахователя да се диференцира от конкурентите. Такива са нормативните правила. Няма възможност да се играе под цена, да се раздава бензин или пилета, приятелските брокери са също изключени. Ако компанията не е фаворит на клиента за каско, по гражданската отговорност не остават други възможности.
И не само това.
- Зелената карта- разумния отговор на не дотам разумни решения
Клиентът става образован. (Ще си се похваля, защото без грам излишна скромност, защото имаме най- добрия наръчник по гражданска отговорност за това: ? Какво е застраховката и ? Какво да правим с нея на Питай Broko). Чете и разбира, че застрахователя, като му дава отстъпка срещу декларация, няма никакво право да му натрие носа след това за лъжата, с нещо повече от същата тази отстъпка. Пък и чисто технически, за Европейския съюз няма ограничения при пътуване, няма и граничен контрол. Кой свободен човек преди да мине Дунав мост ще се сети първо за застрахователя си!?
Това, което е похвално в случая е, че застрахователите успяха да обърнат проблема в конкурентно предимство. Стана трудно, и естествено за сметка на цената. Но както казват винаги е добре да държите приятелите си по- близо.
И пак в подкрепа на тезата по- горе.
Булстрад промоцираха тази опция преди повече от година. Ясно е сме първите които са го качили :)
?Булстрад: Ваканцията в чужбина без пари за колата
Брокерите и клиентите след тях го разбраха поне със 6 месеца закъснение. А "ожесточено конкурентната" реакция се появи една година по- къно.
Новите-стари търговски канали за гражданска отговорност
И застрахователите откриха интернет за преки продажби на гражданска отговорност. С допускането, че разхода за продажба онлайн е по- нискът от поддръжката на брокерски канал, част от компаниите почнаха да продават под цена.
Между другото това не е никак лошо, защото провокира доста посредническата инициатива. Създадоха се настроения и крайни позиции, наляха се маса пари в уеб приложения, оптимизация и реклама. Рентабилност съм убедена, че няма да се види скоро, но! ефектът не е изчерпан.
? Накъде ще тръгнат цените за гражданската отговорност през 2013? Прогнозите
Надзорът също даде леко зелено за промяната в цените
С промяната на правилата за задължителната застраховка, КФН разпореди застрахователите да образуват допълнителен резерв, с който да гарантират, че премийните резервите ще бъдат достатъчни за средния за пазара риск. Достатъчната премия се определя за година на базата на актюерски изчисления за щетимостта по гражданска отговорност за последните години. Мярката за сравнение за 2012 е по- ниска от тази за 2011. Пряко следствие е това да се пренесе в по- ниска цена към края на годината. И да остави остатъчен ефект поне до средата на другата.
И като стана дума за щетимостта, не мога да пропусна и приноса на Пътна полиция.
Статистиката за ПТП-та е на нивата от началото на 90-те
Уважение съм служителите на пътна полиция. (с най- голямо удоволствие продължаваме да раздаваме ония 7% отстъпка за служители на МВР?).
За последните две години мерките на Пътна полиция свалиха числата за ПТП-тата до нивата от началото на 90-те. Този ефект трябва и да го удвоим, защото броят на регистрираните МПС-та е почни два пъти по- висок от този през 91-92г.
Няма смисъл от коментар. Вече колите спират на пешеходна пътека. Останалото е статистика за актюерите.
Толкова за фактите около ниската цена на гражданската отговорност. Цените са си същите?