Основно навигационно меню

Broko лого Brokoза застраховките!

Още една задачка за КФН по гражданска отговорност

Ай ай ай, ама само аз ли чета кодекса. И по интересното само аз ли си мисля че за задължителните неща, дето са ги изписали в норма, не може да има интерпретации.

Преди време на една пресконференция по повод на обхвата на гражданската отговорност регулаторът оповести, че е сформирана работна група която да изчисти пропуските в законодателството и да доведе до така желания безупречен ред по задължителната застраховка. Докато тази група работи обаче, толкова много неща се случват, че ще се отвори място за нова.

Стана ясно вече че на никой не му пука за:

Ама гениалността на пазара задмина и моите очаквания.

Днес застраховател ме информира, че ще

Прекратява полици по гражданска отговорност с 30 дневно предизвестие

На основание чл. 212, ал. 4.

Браво! Колегите от тази компания са прочели кодекса почти до средата. Единственото лошо е са спрели на глава имуществено застраховане. Гражданската отговорност е по- долу, ама това ще е за другия път. Ще помогна с квото мога, щото аз вече съм почти до края.

Правилата за гражданска отговорност са следните

Застрахователят няма особени права, колкото и да му се иска!

Да се чете

чл. 250 : Застраховател не може да откаже сключване на задължителна застраховка (под секрет- гражданската отговорност е такава. с това почва част пета на кодекса). Но пък има свободата да разколебае напиращите за подновяване мераклии с дебела тарифа?.

чл. 196: Застрахователят не може когато поиска да прекрати полица по гражданска отговорност, защото това не е предвидено по кодекс. За да си махне ангажимента по вече валиден договор компанията има само две опции:

  • да изчака да изтече (поне срока за който е платена)
  • да хвърля сол, клиента да се откаже сам ако това е предвидено като възможност. (например да бастиса колата до тоталка или да я продаде)

И двете опции да една възможност- промяна на застрахователния интерес

? Що е то, застрахователен интерес и повече за многото, което не го пише в кодекса

Тоталката е ясна- няма кола, няма полица.

Промяната на собствеността обаче не дава особени права на застрахователя, колкото и да му се иска!

Чл. 263, ал. 4: Само приобретателят (новият собственик на старото МПС) може да прекрати договора без да дава обяснения.

Все пак застрахователят не е толкова безпомощен, ако се окаже, че най- опасното камикадзе е купило вече застраховано по гражданска отговорност МПС.

Как се прекратява договор за нежелан застрахован по гражданска отговорност?

Ами може е така:

На основание 191 старият собственик, или новия щото кодексът не ги е персонифицирал кой точно, обявява нововъзникналото обстоятелство- нов собственик. Въпросът чия е колата е съществено за оценка на риска обстоятелство и видно от принта на полицата, за него застрахователят е поставил изричен въпрос.

На основание 189, ал.3 застрахователят иска изменение под единствената форма- доплащане на премия. Има един месец за тая работа. За целта праща писмо до същественото обстоятелство.

От датата на получаване същественото обстоятелство има две седмици да плати. Ако не ще застрахователят може да прекрати договора, като задържи частта от премията, която съответства на срока до датата на прекратяване. Остатъка, ако има такъв подлежи на връщане.

Какво става обаче, ако същественото обстоятелство си мълчи?

Ами нищо. По гражданска отговорност не може са има такива обстоятелства при които застрахователят не би сключил договора. И се случва следното:

Същественото обстоятелство мълчи. Що да рискува да му искат повече пари ако е камикадзе. Може и да се обади ако му потрябва зелена карта, но и това не е сигурно.

Ако при промяна на собствеността има и нов регистрационен номер, Пътна полиция си снима и пише актове. Същественото обстоятелство обжалва, щото си има макар и не съвсем изрядна полица. Някъде там застрахователят може да разбере и да се впусне в процедурата по изменение по 189. Ама тя отнема 6 седмици. Между временно си носи риска и си плаща щетите, а акта от КАТ пада.

История в която всички влизат в приключение, само щото законодателят не е предвидил глоби. А може!

До тук идейките са две

  1. Застрахователите да не пишат глупости, че ще прекратяват гражданска отговорност с едномесечно предизвестие. Все пак трябва да сме в крак с нормата.
  2. Нормотворецът докато работи по оптимизацията на задължителната застраховка, да мушне една глобичка от 200-300 лева за да научи същественото обстоятелство как се спазват правилата.

И това ще роди и нови критерии за избор на застраховател по гражданска отговорност?.

Ако същественото обстоятелство има намерение да продава старичка кола, ще почне да гледа цените за гражданска и за други възрасти. Статистически, по- младите са по склонни да купуват евтини коли. Пък цената на ГО-то си е висок процент от стойността при тях. Платената гражданска минава за нещо като допълнителна екстра.

Броко коментари