Основно навигационно меню

Broko лого Brokoза застраховките!

Електронната гражданска отговорност закопана с още една наредба по- дълбоко?

След като поиска нормативно повече пари от поднадзорните за издръжка, надзорът обичайно предновогодишно извади и наредба за гражданската отговорност. Излишно е да убеждаваме, че по- високата такса няма да бъде задържана от поднадзорните лица, а ще бъде прехвърлена към крайни потребители, но… поне да разгледаме какво се предлага за новите правила през 2017.

Синхрон на данните около регистрациите и голям трафик при издаване на полица

Горе долу е това, като изключим, че писалите проекто - наредбата вероятно никога не са издавали полица. Защото в противен случай щяха да им се набиват на очи някой пропуски в чл. 4, като липсата категорията с която специалните автомобили биха могли да се доопределят е ли са леки или товарни. Или пък чудото, което се предполага все още да се мотае из парламента за дефиницията на каравани и кепмепи… както и да е. Първото впечатление е приемливо добро.

Данните за регистрацията ще се предоставят от МВР.

Крайно време беше. Не е много ясно кога ще стане, особено като се има предвид скоростта с която се „случи“ автоматизирания обмен на данни между МВР и ГФ във връзка със служебната дерегистрация, но.. нека сме оптимисти. Едно е сигурно: имат интерес да са бързи.

Какво означава всъщност това? Като ви потребява гражданска отговорност ще кажете просто номера на колата и ако няма аксесоари въпроси, наречени съществени за оценка на риска обстоятелства за които застрахователя задава изричен въпрос, като например нещо за хранителните навици на баба ви, ще може да получите директно цена. Идеално!

Гражданската няма, ама никакъв шанс, да бъде електронна

Нищо че сме в 21век и нищо, че което и да е правителство до сега не спря да се фука колко технологична нация сме. Защото:

Достъп до системата се осигурява само за издаване на конкретна полица, при това от оторизирано лице. Разбира се потребителя, който има нужда да погледне цените преди да реши кога и от къде на купи и няма крайното намерение да вземе полица при конкретната заявка, няма да има и правото през нечий софт да получи реална цена. Трябва да си търси оторизирано лице по МОЛ-овете. Сметалата в мрежата ще си останат както до сега: горе долу верни и напълно необвързващи.

Въпреки, че има достъп до данните предоставянето на копие на талона е задължително. А! То си е задължително вече цяла година, но пък явно бюджета за надзор не стига КФН на погледне който си иска сайт. При 500лв глоба за нарушение на Кодекса, само с един, дето е по всички билборд, ще си вържа сметката и без промяна на таксите. Ако искат де.

Лепенката също няма да спре да съществува! А тя по кабел не минава.

Как ще се издава полица?

Оторизираното лице пуска заявка за полица. Сървърът на застрахователя запитва този на ГФ за конкретното МПС. Получава отговор, който визуализира на оторизираното лице. То казва ОК, юзърът иска полица и връща данните на ГФ. Тук става интересно. ГФ почва да сверява това което е дал и това което е получил. Само защото застрахователят няма право да променя данни от регистрацията на КАТ. Колкото и да е логично си е доста глупаво да сравняваш еднакви данни, не защото могат да бъдат променени, а просто защото това не трябва на никого.

  1. На застрахователят данни му трябват за да определи цена. Всичко останало, което пише в полицата е декорация, наложена от нормативната уредба. И след като е определил за каква цена ще носи риска, въз основа на данните, които има за дадена кола, на компанията не и пука хич какво различно от ЕГН на МПС, извинете VIN ще пише в полицата.
  2. На ГФ не му пука, какво застрахователя прави с данните. Ако иска да ги ползва- добре, ако не и всяка полица за 100лв за продава, няма никакво значение. Единственото важно е ВИН-а да е верния.

Всъщност процедурата има единствен резултат голям трафик на данни, а пък той - по- високи изисквания към наличния хардуер. Българска работа. Залудо няма да се стои.

Регистрите

Много са.

Изрично място в групата данни има за стикера. Значи ГФ раздава знак, с една единствена цел- за му поддържа регистър. За разлика от зелената карта, за която прави същото, зелената лепенка няма и грам собствен смисъл. Но въпреки това цял един пазар ще продължи да прави конфети целогодишно, всеки потребител все така ще стърже самозалепващшо се фолио, а правещите техно инспекция няма да им се размине преписването на номера. Яко. Може би няма друг аналог в застрахователната история, при който нещо съществува и създава работа и разходи на потребители и професионалисти, само и единствено за да продължи да съществува, без рационално основание.

Интересни въпроси за по- дълбок размисъл

Няма ли да стане прекалено "информиран" Гаранционния фонд?

Измежду прозаичните детайлите прозира и нещо друго. ГФ фонд ще концентрира грандиозно количество информация. В неговите правомощия се бъде и контролът и наблюденията на достъпът до нея. На практика ГФ се поддържа дубликат на регистъра на МВР. А трябвали му наистина? Защото има разлика между поддръжка на собствен регистрър и предоставяне на връзка за достъп до регистрите на МВР. Но.. все пак наредбата е съвместна. Щом МВР са си ок да имат дубликат и при ГФ, какво да го мислим?!

Идва ли краят на брокерите?

Може и да се не са го имали предвид, но …. това е май първият нормативен акт в който за брокерите правата са по- ограничени от тези на други разпространители на застрахователни продукти. Посоката никак не е лоша. В много западни страни за продукти на дребно брокерите въобще не получават комисионна. А за толкова хомогенен като гражданската отговорност се е направо излишно. С продажбата на продукта в сегашния му вид не върви никаква почти никаква добавена стойност. Що да се плащат един поне 20% за административна дейност в МОЛ-а. Нали всеки български гражданин е длъжен да познава законодателството си?! А пък тези, които все пак успяват да добавят стойност, няма да имат проблем да я обявят и да си я вземат с изричното и информирано съгласие на потребителя.

Броко новини