Основно навигационно меню

Broko лого Brokoза застраховките!

Стикерът по гражданска отговорност с впечатляващ нов опит да влезе в историята

Да, да, за вече сребристата лепенка става дума. Тази която краси предното стъкло на всяка кола, изпълнила задължението си да сключи задължителната гражданска отговорност.

Безсмислено, ама нищо!

От въвеждането на единната система за издаване на полици преди има няма десетина години, ролята на стикера се обезсмисли напълно. Той обаче държи хляба не само на производителя си, но и на присъствените продажби на задължителната застраховка. И поради тази причина продължаваме да си правим дупки по лепенката при всеки опит някой да си купи полица. Излиза скъпо, защото губи работно време, та и процесорно даже, но по - горното изречение пречи на здравия икономическия разум. По- същата причина е записано и в Кодекса за застраховане. Пак години след старта на ЕИСО-нещото.

И сега пазарът си работи в условия на безсмислен разход, защото законодателна инициатива има министерски съвет или който и да народен представител. Но понеже напоследък и двете групи не се задържат дълго, скокът на застраховането към 21 век си остава отложен.

Няколко опита без резултат

Още Богоев след като случи ЕИСО- нещото, се опита за изтрие знакът на Гаранционния фонд. Вместо да се получи, наследникът на ролята му го бетонира с новата версия на Кодекса то 2016. Всички чудесии като бонус малуса, вечното фолио, та чак и забраната да се говори за застраховки в интернет /която така и не мина/, са все от един разум. И са чудесии, защото дори и тогава животът в застраховането минаваше през АПИта, в реално време. На кого му е да го дирижират корективно със закъснение по веднъж на тримесечие или да му слагат фолио?! Но като е записано в Кодекса- продължава да се прави.

Пандемията накара част от застрахователите да проумеят, че в продажбите на дребно място на брокери няма. Излишно скъпо излиза предоставянето на техническа услуга. Интерфейсите могат да бъдат направени интуитивно и достатъчно прости за да се справи и средностатистическия потребител на застрахователна услуга. Простичко казано, работата на машината не бива да се заменя от човек. защото излиза скъпо, бавно и неефективно. И още по лошото създава среда за пазарни деформации.

Застрахователните като че ли никога не са имали активно лоби в законодателните среди. Но дори и поради друго стечение на обстоятелствата миналата година се прояви проект за промяна на Закона за движение по пътищата. С него стикерът на гаранционния фонд трябваше да стане незадължителен за предното стъкло. Щеше да си остане в кодекса, но безсмислието му щеше да бъде още по очевидно.

Впечатлаващо елегантен нов опит

Не може да се отрече, че последния проект за премахване на стикера е най – елегантния то всички до сега. Отлежава в Народното събрание от петък. Вносител е Министерски съвет. Промяната е в Закона за електронното управление. С нея Гаранционния фонд влиза в приложното поле, като институция, осъществяваща публични функции и се категоризира като първичен администратор.

По елегантно решение от това не може да бъде измислено! Респект към създателя му! Защото влезе ли ГФ в приложното поле на електронното управление, няма да има право да изисква от гражданите повторно предоставяне или доказване на данни. Или казано по друг начин, след като ви информира, че имате сключена застраховка гражданска отговорност, като ви предостави номер на полицата, няма как да очаква от вас да вземете и стикер, за да удостоверите същото.

Впечатляващо елегантно! Леко тъжно е, че народното събрание може и да няма време да стигне до там. Но пък знае ли човек, стават и чудеса!

Броко новини